Hvordan refundere deler av beløpet med Vipps
I Edpay er det kun mulig å refundere hele salget, men i Vipps-portalen kan du refundere deler av salget. Her er fremgangsmåten du kan følge:
- Finn ordre-ID i Edpay. Søk opp kundens e-post og trykk på salget, under transaksjonen finner du ordre ID:

- Logg inn i Vipps-portalen og søk opp ordrenummeret under "Transaksjoner":

- Trykk på transaksjonen og trykk "Refunder". Der velger du hvilket beløp du ønsker å refundere. Det tar inntil 10 dager før kunden din får pengene tilbake på kontoen sin, men Vipps gir umiddelbart beskjed om at pengene er på vei.
Fiken
Har du koblet Edpay til Fiken? Da er i så fall salget registrert i Fiken, og du må registrere refusjonen manuelt.
Her er fremgangsmåten:
- Bruk ordrenummeret fra punkt 1 over, og søk opp fakturaen i Fiken.

- Lag en kreditnota for beløpet du refunderte.
- Registrer en ny innbetaling. Lag en ny "innbetaling" med et negativt beløp, det betyr at du overfører penger tilbake til kunden. Det er viktig at du ikke endrer kontoen du betaler fra, sørg for at dette er "Vipps"-kontoen din.

Når du har gjort dette skal summen på kvitteringen være 0,00 kr.